Amsterdam ziet zich geconfronteerd met een groeiend lerarentekort, ondanks de inspanningen van de lokale overheid om dit probleem aan te pakken. Het tekort is in het afgelopen jaar gestegen van 16,8% naar 18,7%, volgens recent gepubliceerde cijfers van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Dit betekent dat één op de vijf onderwijsposities niet wordt vervuld door gekwalificeerde docenten.
Stijging groter dan vorig jaar
De stijging van bijna 2 procentpunten is aanzienlijk hoger dan die van vorig jaar, die 1,5 procentpunt bedroeg. Het tekort in Amsterdam is bijna twee keer zo hoog als het landelijk gemiddelde, met alleen Almere en Den Haag die een groter tekort kennen.
Speciaal basisonderwijs het zwaarst getroffen
Hoewel het totale lerarentekort in het voortgezet onderwijs lager ligt op 6,5%, is het tekort het grootst in het speciaal basisonderwijs, met een tekort van 30,7% over de hele stad. De wijken Nieuw-West en Zuidoost worden het zwaarst getroffen, met respectievelijk 29,5% en 24,4% tekorten. Dit zijn ook de gebieden met het grootste risico op onderwijsachterstanden.
Tekort aan schoolleiders
Naast het tekort aan docenten, is er ook een aanzienlijk tekort aan schoolleiders in het Amsterdamse basisonderwijs, met een tekort van 28,1%. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorig jaar, toen het tekort nog 17,9% bedroeg.
Maatregelen van de gemeente
Onderwijswethouder Marjolein Moorman heeft al jaren geprobeerd het lerarentekort aan te pakken. De gemeente heeft 24 miljoen euro geïnvesteerd in maatregelen om de instroom en het behoud van docenten te bevorderen. Zo worden reiskosten voor onderwijsmedewerkers vergoed en krijgen docenten voorrang op woningen en parkeervergunningen. Ondanks deze inspanningen blijft het tekort echter stijgen.
Oproep aan het rijk
Moorman benadrukt dat de trend van het oplopende lerarentekort moet worden gekeerd in het belang van de toekomst van onze kinderen. Ze roept het rijk op om maatregelen te nemen, zoals het invoeren van een grootstedelijke salaristoelage en het vergemakkelijken van zijinstroom in het onderwijs.