De toenemende populariteit van fatbikes, fietsen met extra dikke banden, heeft de aandacht getrokken van GroenLinks. Het partijlid IJmker heeft haar zorgen geuit over het rijgedrag van sommige fatbike-gebruikers en de mogelijke gevolgen voor de verkeersveiligheid. Ze heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeesters en wethouders, waarin ze onder andere vraagt naar de mogelijkheid van het invoeren van een helm- en kentekenplicht.
De fatbike: een brommer op twee wielen?
Volgens IJmker gedragen veel fatbike-gebruikers zich alsof ze op een brommer rijden, met snelheden die soms oplopen tot 45 kilometer per uur. Dit verhoogt het risico op ongelukken, zoals bleek uit een ernstige aanrijding in Nieuw-West begin juli. Voor bromvoertuigen gelden strikte regels: een rijbewijs, kenteken, helm en WA-verzekering zijn verplicht. GroenLinks wil dat deze verplichtingen ook gaan gelden voor fatbikers die zich onveilig gedragen. Op dit moment gelden deze regels alleen voor fatbikers met een gashendel.
Strengere handhaving op lokaal niveau
Daarnaast heeft GroenLinks het college gevraagd of er binnen de landelijke regelgeving voor lichte elektrische voertuigen (LEV), waar fatbikes officieel onder vallen, mogelijkheden zijn voor strengere handhaving op lokaal niveau.
Maximumsnelheid op het fietspad
Er zijn al langer zorgen over de veiligheid op het fietspad. Uit een opinieonderzoek bleek vorige zomer dat een ruime meerderheid van het AT5-panel voorstander is van een maximumsnelheid op het fietspad. Het stadsbestuur heeft dit jaar onderzocht of dit een haalbare optie was, maar dit bleek juridisch complex.
ANWB stopt met verzekeren van fatbikes
Recentelijk heeft de ANWB aangekondigd dat ze vanaf september geen verzekeringen meer aanbieden voor fatbikes, vanwege het hoge risico op diefstal. De ANWB is ook geen voorstander van het opvoeren van deze fietsen. IJmker begrijpt de beslissing van de ANWB en stelt dat het hoge aantal diefstallen aantoont hoe groot de zwarte markt voor fatbikes momenteel is.