De horecasector in de stad worstelt met een aanhoudend personeelstekort, een trend die wordt bevestigd door recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Om dit probleem aan te pakken, zetten ondernemers hun creativiteit in en bieden ze unieke voordelen aan potentiële werknemers. Van geldelijke beloningen tot e-bikes en zelfs accommodatie, alles wordt uit de kast getrokken om nieuw personeel aan te trekken.
Extra’s om personeel te lokken
Castor Nijenhuijs, regiomanager bij een pastaketen, is een van de ondernemers die deze strategie toepast. “Als je hier bedrijfsleider wordt, krijg je een elektrische fiets van de zaak”, zegt hij trots. Maar zijn bedrijf is niet het enige dat extra’s biedt om personeel te werven. Sommige horecaondernemingen gaan nog een stap verder en bieden zelfs woonruimte aan.
Johanneke van Iwaarden, eigenaar van een restaurantgroep, is een van hen. “We hebben een appartement in Noord en een in Osdorp, met ruimte voor zeven collega’s”, legt ze uit. Haar bedrijf telt veel buitenlandse werknemers en de aangeboden woningen zijn bedoeld om het hen gemakkelijker te maken om in Amsterdam te werken. Ze benadrukt echter dat de appartementen niet als marketinginstrument worden gebruikt. “We vertellen pas over de huisvestingsmogelijkheid als er een match is tussen de kandidaat en onze zaak”, zegt ze.
Geen gratis verblijf, maar een hulpmiddel
De aangeboden woningen zijn bedoeld voor tijdelijk verblijf en werknemers betalen een huur van zevenhonderd euro per maand, inclusief kosten. “Dit is geen verdienmodel voor ons. Onze restaurants zijn ons verdienmodel en daarvoor hebben we personeel nodig”, legt Van Iwaarden uit.
Volgens Nijenhuijs is het personeelstekort in de horeca een gevolg van de coronapandemie. “Vroeger solliciteerden mensen omdat ze specifiek bij ons wilden werken. Nu hebben ze vaak nog drie andere sollicitaties lopen”, zegt hij. Daarom ziet hij geen andere keuze dan het bieden van bonussen om mensen aan te trekken.
Proefmaand om motivatie te testen
Maar wat als deze voordelen ongemotiveerde werknemers aantrekken die alleen voor de bonus komen? Nijenhuijs is niet bezorgd. “We hebben een proefmaand, dus we ontdekken snel genoeg of iemand echt gemotiveerd is”, zegt hij. En de fiets? “Die blijft eigendom van het bedrijf”, voegt hij eraan toe met een glimlach.