Ongeveer een maand na de invoering van de nieuwe maximumsnelheid in Amsterdam, is het tijd om de balans op te maken. Samen met de Fietsersbond hebben we de snelheid van het verkeer op twee verschillende locaties in de stad gemeten. De vraag is: houden automobilisten zich aan de nieuwe regels of is de maatregel een wassen neus?
Observaties in Buitenveldert
In de Van Boshuizenstraat in Buitenveldert, buiten de Ring, hebben we op een vrijdagmiddag in iets meer dan een half uur honderd auto’s geteld. Van deze honderd auto’s reden er 26 niet harder dan 30 kilometer per uur. De meerderheid van de automobilisten reed tussen de 31 en 40 kilometer per uur, terwijl slechts een klein deel nog harder reed.
“Het is niet druk, dus je zou eigenlijk verwachten dat een aantal auto’s veel harder zou rijden”, zegt Florrie de Pater van de Fietsersbond Amsterdam. “Ik denk dat de inrichting van de straat hierbij een rol speelt.” Ze doelt hierbij op de aanwezigheid van zebrapaden, paaltjes en drempels.
Observaties in Zuid
Op de Willemsparkweg in Zuid, binnen de Ring, heeft De Pater met de lasergun van de Fietsersbond eveneens honderd auto’s gescand. Ondanks dat er hier minder verkeersremmende maatregelen zijn genomen vanwege de trambaan, zijn de resultaten vergelijkbaar met die van de Van Boshuizenstraat.
Een automobilist omschrijft de invoering van de nieuwe maximumsnelheid als een ‘belachelijke actie’. “Je ziet gewoon dat mensen hier nog lekker het gaspedaal intrappen”, zegt buurtbewoner en oud-AT5-presentator Mark Baanders. “Als er duidelijk niet gehandhaafd wordt, dan heeft het weinig zin om een nieuwe regel in te voeren.”
Conclusie
Volgens De Pater heeft de maatregel wel enig effect, maar zou handhaving ervoor zorgen dat meer automobilisten zich eraan houden. Ze hoopt ook dat de gemeente meer straten zal inrichten zoals de Van Boshuizenstraat, met paaltjes, drempels en zebrapaden. Het lijkt er dus op dat de nieuwe maximumsnelheid enige invloed heeft op het rijgedrag, maar dat er nog ruimte is voor verbetering.