In een poging om het veiligheidsgevoel van fietsers in tunnels te verhogen, is er in Noord een uniek experiment uitgevoerd. Vier tunnels werden voor een middag aangepast met verschillende zintuiglijke prikkels, zoals geur, bewegende verlichting en geluiden. Het doel van deze proef was om te onderzoeken of dergelijke aanpassingen een positief effect hebben op hoe veilig fietsers zich voelen.
Keuze van de tunnels
De keuze van de tunnels was gebaseerd op feedback van de lokale bevolking. Uit een vragenlijst bleek dat vier specifieke tunnels als onaangenaam werden ervaren. Daarom werd besloten om in elke tunnel een ander zintuig te prikkelen, in de hoop dat fietsers zich comfortabeler zouden voelen tijdens hun rit. De prikkels varieerden van geur tot geluid, licht en wind.
Focus op verschillende zintuigen
Elke tunnel richtte zich op een ander zintuig. Zo was de tunnel bij het J.H. Hisgenpad gericht op het zicht. Volgens projectleider Pepijn Verpaalen kunnen dergelijke plekken een reden zijn voor mensen om niet te fietsen of een andere route te kiezen. “Als we een korte tunnel veiliger kunnen maken, kan dat mensen aanmoedigen om vaker te fietsen of deze route vaker te nemen. Dat is ons uiteindelijke doel.”
Reacties van fietsers
Het project, uitgevoerd door het innovatielab Amsterdam Bike City, leverde gemengde reacties op. De ‘geurtunnel’ bij de Kamperfoelieweg, waar een sinaasappelgeur werd verspreid, verraste veel fietsers. Sommigen merkten de geur niet op, terwijl anderen dachten dat het een schoonmaaklucht was.
Naast de geur- en zichttunnels, was er ook een ‘hoortunnel’ bij de J.H. Van Heekweg, waar vogelgeluiden te horen waren, en een ‘voeltunnel’ bij de Nieuwe Purmerweg, waar fietsers een briesje konden voelen dankzij twee kleine windturbines.
Resultaten van de proef
Na het passeren van de tunnels werden fietsers gevraagd om een enquête in te vullen. Op basis van deze feedback zal worden bepaald welke effecten de aanpassingen hebben op het veiligheidsgevoel van fietsers. De resultaten van de proef zullen worden gepresenteerd aan de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam, die deze zullen gebruiken om de fietstunnels in de regio te verbeteren.
De totale kosten van het project bedroegen 15.000 euro, waarvan de helft werd betaald door de gemeente en de andere helft door de Vervoerregio Amsterdam.