Leeftijdsbeperking voor Fatbike Bestuurders Juridisch Onhaalbaar

Volgens een recent onderzoek van Sweco, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, is het momenteel juridisch onmogelijk om een leeftijdsgrens in te stellen voor het besturen van fatbikes. De studie suggereert echter dat toekomstig onderzoek naar verkeersongevallen mogelijk een verandering in deze situatie kan brengen.

De Discussie Rondom Fatbikes

In Amsterdam heeft verkeerswethouder Melanie van der Horst zich uitgesproken voor een minimumleeftijd voor fatbike bestuurders. Ze erkent echter dat er juridische complicaties zijn. Van der Horst is van mening dat fatbikes eigenlijk in een andere categorie zouden moeten vallen, maar ook dit is volgens de huidige wetgeving moeilijk te realiseren.

De onderzoekers van Sweco stellen dat er momenteel geen bewijs is dat de bredere banden van fatbikes leiden tot gevaarlijker gedrag op de weg. Bovendien zouden fabrikanten eventuele regelgeving gemakkelijk kunnen omzeilen met enkele kleine aanpassingen aan hun producten.

Alternatieve Opties en Hun Beperkingen

Een alternatieve oplossing, zoals het instellen van een minimumleeftijd voor alle e-bikes, wordt door de onderzoekers als te beperkend beschouwd. Dit zou vooral scholieren buiten de Randstad treffen, die afhankelijk zijn van hun e-bike voor vervoer. “Deze groep zou dan de dupe worden van maatregelen die bedoeld zijn om de overlast van een kleine groep fatbike-gebruikers aan te pakken”, aldus onderzoeker Hans Drolenga.

Advies voor de Toekomst

In hun rapport adviseren de onderzoekers het ministerie om in de toekomst meer gegevens te verzamelen over verkeersongevallen. Dit zou kunnen helpen om te bepalen of er een verband bestaat tussen bepaalde soorten e-bikes en ongelukken. Als uit dergelijk onderzoek blijkt dat fatbikes gevaarlijker zijn, zou er mogelijk een aparte status voor deze fietsen kunnen worden gecreëerd.

Handhaving in Amsterdam

In Amsterdam wordt er al gehandhaafd op opgevoerde fatbikes. De politie heeft daar in februari een speciale rollerbank voor geïntroduceerd. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zal komende dinsdag een ‘aanvalsplan’ presenteren, een reeks maatregelen bedoeld om de overlast van deze fietsen te beperken.

Plaats een reactie