Miami Beach ontmoedigt zuiptoerisme met ‘Stay Away’-campagne

Na het succes van de ‘Stay Away’-campagne in Amsterdam, heeft Miami Beach een soortgelijke strategie geïmplementeerd om zuiptoeristen te ontmoedigen. De campagne, die zich richt op jongeren die hun voorjaarsvakantie, ook wel bekend als Spring Break, in de populaire kustplaats willen vieren, is bedoeld om de orde te handhaven en geweldsincidenten te voorkomen.

De boodschap: “We maken het uit”

Burgemeester Steven Meiner van Miami Beach heeft duidelijk gemaakt dat hij genoeg heeft van de ‘hordes wetteloze toeristen’ die de afgelopen jaren voor problemen hebben gezorgd. De video die voor de campagne is gemaakt, bevat de boodschap: “We maken het uit met je”. De burgemeester benadrukt dat iedereen die de stad bezoekt zich aan de wet moet houden, ook tijdens Spring Break.

Degenen die ondanks de waarschuwing toch naar Miami Beach komen, kunnen strenge maatregelen verwachten. Deze omvatten avondklokken, preventief fouilleren, beperkte toegang tot het strand en hoge parkeerkosten tussen 8 en 17 maart.

Geïnspireerd door Amsterdam

De aanpak van Miami Beach lijkt sterk op de ‘Stay Away’-campagne die Amsterdam vorig jaar lanceerde. Deze campagne, die zich richtte op Britse feesttoeristen, kreeg wereldwijde aandacht en werd onder andere besproken in The New York Times, The Washington Post, CNN, CNBC en Forbes.

Volgens wethouder Sofyan Mbarki van Amsterdam hebben ook andere toeristische bestemmingen, zoals Barcelona en Praag, interesse getoond in de Amsterdamse aanpak. Het doel is om een duidelijk signaal af te geven aan potentiële overlastgevende bezoekers en hen te ontmoedigen te komen.

Wereldwijd probleem

Hoewel er geen direct contact is geweest tussen Amsterdam en Miami Beach, is het duidelijk dat steden wereldwijd naar elkaar kijken voor oplossingen voor het toenemende probleem van toeristische overlast. Het is een onderwerp dat vaak aan bod komt op internationale conferenties.

De effectiviteit van dergelijke campagnes is echter nog onduidelijk. Hoewel het aantal Britse toeristen in Amsterdam niet is afgenomen sinds de lancering van de campagne, is er wel een groter bewustzijn van de regels in de stad. De campagne is slechts één van de vele maatregelen die worden genomen om de overlast te beperken.

De Amsterdamse campagne is inmiddels uitgebreid en richt zich nu ook op jongeren uit andere landen, waaronder Nederland zelf.

Plaats een reactie