De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben aangekondigd dat de treindienst tussen Amsterdam en Rotterdam voorlopig niet zal worden verminderd, ondanks eerdere plannen om dit te doen. Reizigers moeten echter wel rekening houden met mogelijke vertragingen van minimaal vijf minuten en incidentele uitval van treinen.
Verlaagde snelheid door scheurtjes in bruggen en viaducten
ProRail, de beheerder van het spoorwegnetwerk, maakte eerder bekend dat de snelheid op verschillende delen van het traject tussen Amsterdam en Rotterdam moest worden verlaagd. Dit was noodzakelijk vanwege scheurtjes in bruggen en viaducten, waardoor het niet mogelijk was om de volledige dienstregeling te handhaven. Deze maatregelen zijn inmiddels ingegaan, maar de treinen rijden sinds vrijdagochtend weer volgens de normale dienstregeling.
Handmatige snelheidsaanpassingen door machinisten
Volgens de NS is het mogelijk om de normale dienstregeling te handhaven doordat machinisten handmatig hebben aangegeven waar ze minder hard konden rijden. Deze informatie is door ProRail in hun computersysteem verwerkt, waardoor machinisten in de trein kunnen zien waar ze hun snelheid moeten aanpassen. Hierdoor is besloten om alle treinen toch te laten rijden, wat tot nu toe goed verloopt.
Onduidelijkheid over toekomstige dienstregeling
Er is nog onzekerheid over hoe lang de treinen volgens de huidige dienstregeling kunnen blijven rijden. De NS onderzoekt nog wat de beperkingen betekenen voor de komende dagen. “De problemen met deze lijn duren veel te lang en duizenden reizigers zijn hiervan de dupe. Dat is echt heel vervelend”, aldus Wouter Koolmees, president-directeur van de NS.
Constructiefouten en snelheidsbeperkingen
In het najaar van 2022 werd een constructiefout ontdekt bij een viaduct in het Zuid-Hollandse dorp Rijpwetering, wat leidde tot het ontstaan van scheurtjes. Hierdoor was de gebruikelijke snelheid van 300 kilometer per uur niet meer veilig en werd de snelheid verlaagd naar 80 kilometer per uur. Omdat negen andere constructies op het hogesnelheidstraject op dezelfde manier zijn gebouwd, liet ProRail onderzoek doen naar de kwaliteit van deze bruggen en viaducten. In afwachting van de resultaten werd de maximumsnelheid verlaagd naar 160 kilometer per uur. Uit het onderzoek bleek echter dat ook deze snelheid niet veilig is, aangezien vijf van de negen constructies niet sterk genoeg zijn. De maximumsnelheid is op deze locaties daarom verder verlaagd naar 120 kilometer per uur.