Een technische storing heeft gisteren het in- en uitchecken bij de metrostations in Amsterdam onmogelijk gemaakt. De storing, die tot ongeveer 15.30 uur duurde, was het gevolg van een mislukte software-update die in de nacht ervoor was uitgevoerd. Hierdoor waren de metropoortjes op de stations opengezet.
Gratis reizen en geen kaartcontrole
Volgens een woordvoerder van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) konden reizigers als gevolg van de storing gratis met de metro reizen. “Als reizigers niet kunnen in- en uitchecken, doen we ook geen kaartcontrole”, aldus de woordvoerder. Het GVB werkte met man en macht aan een oplossing, maar het duurde tot in de middag voordat de storing volledig was verholpen.
Oplossing en gevolgen
Hoewel de storing in de loop van de ochtend was verholpen, bleef er nog een uur lang één poortje open op de stations. Dit was om ervoor te zorgen dat reizigers die niet hadden kunnen inchecken, alsnog zonder uit te checken het station konden verlaten. “Alles is bereikbaar in Amsterdam binnen een uur, dus reizigers komen niet in de problemen”, verzekerde de woordvoerder. Hij waarschuwde echter dat reizigers niet moesten denken dat ze nog naar binnen konden glippen, want na dat uur zouden alle poortjes weer gesloten zijn.
Lessen voor de toekomst
Deze storing heeft het belang van betrouwbare technologie in het openbaar vervoer onderstreept. Hoewel het GVB snel handelde om de overlast voor reizigers te minimaliseren, toont het incident aan dat er altijd een back-up plan moet zijn voor dergelijke situaties. Het is nog onduidelijk of de mislukte software-update gevolgen zal hebben voor toekomstige updates en hoe het GVB dergelijke problemen in de toekomst wil voorkomen.