Technische problemen hinderen capaciteitsuitbreiding M7-metro’s

De M7-metro’s, die sinds een jaar in gebruik zijn, hebben nog steeds te maken met technische problemen die de capaciteitsuitbreiding belemmeren. Ondanks dat deze metro’s kleiner zijn dan hun voorgangers, was het plan om ze tijdens de spitsuren te koppelen om zo meer passagiers te kunnen vervoeren. Echter, door aanhoudende technische problemen is dit nog niet mogelijk, wat leidt tot frustratie bij reizigers die niet altijd mee kunnen.

Technische problemen

Wanneer de M7-metro’s worden gekoppeld, ontstaan er softwareproblemen die leiden tot storingen. Bovendien is de geluidskwaliteit van de portofoons onvoldoende, waardoor bestuurders en verkeersleiders moeite hebben om elkaar te verstaan. Daarnaast zijn er problemen met de verbinding tussen de camera’s in de metro en de monitor in de bestuurderscabine. In geval van calamiteiten, zoals een noodstop of een brandalarm, kan het beeld daardoor niet goed doorkomen bij de bestuurder.

Voordelen en nadelen van de M7-metro’s

De kleinere omvang van de M7-metro’s werd oorspronkelijk gezien als een voordeel. Ze verbruiken minder energie en het was de hoop van het GVB om onderhoudskosten te besparen door tijdens daluren met minder metrostellen te rijden. Echter, nu de M7-metro’s ook tijdens de spits als korte metro’s moeten worden gebruikt, worden deze voordelen overschaduwd. Vooral tijdens de ochtendspits, wanneer de metro’s al overvol waren voor de introductie van de M7, zijn de gevolgen duidelijk merkbaar.

Reacties van reizigersvereniging Rover

“Reizigers verwachten niet dat er ineens zo’n korte metro staat”, zegt Marinus de Jong, regiovoorzitter van reizigersvereniging Rover. “In de spits kunnen de mensen gewoon niet meer allemaal mee.” De Jong is vooral kritisch over het feit dat het GVB al een groot deel van de oude metrostellen naar de sloop heeft gebracht, waardoor het nu gedwongen is de nieuwe, kortere metro’s te laten rijden, ondanks dat ze de drukte tijdens de spits niet aankunnen.

Verantwoordelijkheid van de leverancier

Volgens het GVB ligt de verantwoordelijkheid voor de problemen bij de leverancier, die momenteel bezig zou zijn om de softwareproblemen op te lossen. De Jong vindt echter dat het vervoerbedrijf zich er te gemakkelijk vanaf maakt. “Het is de verantwoordelijkheid van de leverancier om goede spullen te leveren, maar op een gegeven moment heb je ze overgenomen en dan is het jouw verantwoordelijkheid.”

Het GVB had oorspronkelijk verwacht dat de problemen eind vorige zomer opgelost zouden zijn. Nu wordt verwacht dat de gekoppelde metro’s uiterlijk in april kunnen rijden.

Plaats een reactie