Uitbreiding deelvervoer: meer scooters en bakfietsen, minder parkeeroverlast

De komende periode zal het aantal deelscooters in de stad met 430 toenemen en het aantal deelbakfietsen met 640. Dit betekent dat er straks 1200 scooters en 750 bakfietsen beschikbaar zijn voor verhuur. De uitdaging voor de gemeente is om het parkeerprobleem rondom deze vorm van deelvervoer aan te pakken. De oplossing? Achttien nieuwe ‘hubs’, speciale parkeerplaatsen waar de voertuigen gestald kunnen worden.

Parkeerprobleem deelscooters

De parkeeroverlast van deelscooters was een veelgehoorde klacht. Scooters die lukraak op de stoep, bij zebrapaden of op blindengeleidestroken werden geparkeerd, zorgden voor veel irritatie. Op social media circuleerden wekelijks tientallen foto’s van foutgeparkeerde scooters. De gemeente was zich dan ook terdege bewust van dit probleem.

In de nieuwe aanbestedingsprocedure voor deelscooters werd daarom extra aandacht besteed aan het parkeerprobleem. Bedrijven die hun deelscooters in de stad wilden aanbieden, moesten met een parkeerplan komen. Dit plan moest maatregelen bevatten om overlast van hinderlijk geparkeerde deelscooters te voorkomen.

Oplossing: hubs

De gemeente zelf nam ook maatregelen om de overlast te verminderen. De oplossing? Hubs, speciale parkeerplaatsen voor deelscooters en -bakfietsen. Na een succesvolle pilot van twee jaar, heeft de gemeente besloten om de komende twee jaar achttien extra hubs te plaatsen. Hierdoor zullen er in totaal ongeveer 35 hubs in de stad zijn.

De nieuwe hubs worden verspreid over de stad, met een focus op het stadsdeel Zuidoost. Hier komen minimaal vijf nieuwe deelparkeerplaatsen, onder andere bij de metrohaltes Strandvliet, Bijlmer-Arena, Bullewijk, Holendrecht en Kraaiennest. De eerste nieuwe hub wordt echter in het centrum geplaatst, bij de Appeltjesmarkt.

Voertuigenplafond

Naast de nieuwe hubs, stelt de gemeente ook een ‘voertuigenplafond’ in voor De Pijp en de binnenstad. In deze gebieden mogen maximaal 300 deelscooters staan. Dit plafond is echter niet absoluut. De scooters zijn constant in beweging en de zones zijn groot, waardoor het niet zo is dat bij de 301e deelscooter de gebieden op slot gaan. De aanbieders van de scooters zijn zelf verantwoordelijk om in de gaten te houden of het maximumaantal niet wordt overschreden.

Plaats een reactie