Veiligheidsproblemen op Odebrug: Fietspad versus Zebrapad

De Odebrug, een belangrijke verkeersader in het centrum van Amsterdam, is het toneel van een groeiend conflict tussen fietsers en voetgangers. Bewoners van het nabijgelegen Oosterdokseiland klagen over de gevaarlijke situatie op het zebrapad van de brug, waar fietsers vaak geen voorrang verlenen aan voetgangers. Dit heeft al meerdere keren geleid tot fysieke confrontaties.

Escalatie op het zebrapad

Een recent incident tijdens de ochtendspits illustreert de gespannen situatie. Een voetganger, geïrriteerd door een fietser die hem geen voorrang gaf, duwde de fietser van zijn fiets. De fietser reageerde door de voetganger in het gezicht te slaan. Volgens de bewoners is dit niet de eerste keer dat er een dergelijke confrontatie plaatsvindt.

Ineke van der Ouderaa, een bewoner van het Oosterdokseiland en bestuurslid van een Vereniging van Eigenaren van een appartementencomplex, vertelt dat sommige bewoners zelfs dreigen met geweld. “Ik hoorde een van mijn buren zeggen, waar maak je je druk om. Want ik sla ze gewoon van de zebra af”, zegt ze. “Ik doe dat niet. Maar ja, natuurlijk gaan mensen dat doen. Dat is juist niet waar we als gemeente op uit zijn, denk ik.”

Roep om verkeerslichten

Van der Ouderaa en anderen pleiten voor de installatie van verkeerslichten bij het zebrapad op het fietspad. Verkeersexpert Walther Ploos van Amstel steunt dit idee. Hij wijst op een gemeentelijk document uit 2021 waarin staat dat er ‘een veilige en duidelijke oversteek voor voetgangers van Amsterdam Centraal naar Oosterdokseiland en vice versa met verkeerslichten en zebrapad’ zou komen.

“Tot mijn grote verbazing komen er nu geen verkeerslichten”, zegt Ploos van Amstel. “Wat is dat nou voor afspraak die je maakt als gemeente met bewoners? Dit is gewoon heel onfatsoenlijk.”

Gemeentebeleid

Een woordvoerder van stadsdeel Centrum stelt dat de passage in het document alleen betrekking had op de autoweg, niet op het fietspad. Het is volgens hem gemeentebeleid om voorrangssituaties tussen voetgangers en fietsers alleen te regelen met zebrapaden.

Van der Ouderaa vindt dit onbegrijpelijk. Ze wijst erop dat er voor de werkzaamheden wel verkeerslichten voor fietsers waren. “Toen was het ook niet superveilig, maar het was in ieder geval een stuk veiliger dan nu”, zegt ze. “Dus waarom krijgen we die gewoon niet terug? En dan is dit onder het mom van, we gaan het hier veiliger maken. En dan halen ze de stoplichten weg. Ja, leg het mij maar uit.”

Plaats een reactie