Verbeteringen aan de Prins Hendrikkade na tragisch ongeval

Na een tragisch ongeval op de Prins Hendrikkade in Amsterdam, waarbij een 71-jarige fietser het leven liet, heeft de werkgroep Blackspots een onderzoek uitgevoerd naar de verkeersveiligheid op dit kruispunt. Hoewel dit het eerste geregistreerde ongeval op deze locatie was, en het kruispunt daarom niet officieel als ‘blackspot’ wordt aangemerkt, zijn er toch drie maatregelen aangekondigd om de veiligheid te verbeteren.

Geplande maatregelen

De werkgroep heeft een aantal verbeteringen voorgesteld die op korte termijn zullen worden doorgevoerd. Ten eerste zal de opstelruimte voor fietsers worden vergroot door de blokken die momenteel de ruimte beperken, te verplaatsen. Daarnaast zal een verkeerslicht dat momenteel achter de blokken staat en mogelijk verwarring kan veroorzaken, worden afgedekt. Tot slot zal de verkeerssignalering op het kruispunt worden aangepast om de situatie duidelijker te maken voor alle weggebruikers.

Langdurige zorgen

Jaap Molenaar, een lokale bewoner, heeft al geruime tijd zijn zorgen geuit over de veiligheid op dit kruispunt. Hij heeft de gemeente herhaaldelijk gewaarschuwd voor de gevaren die hij zag, met name de beperkte ruimte voor fietsers. Volgens Molenaar is de huidige opstelruimte te klein, waardoor fietsers vaak op de rijbaan terechtkomen die uit de IJtunnel komt. Hij is dan ook blij dat er nu actie wordt ondernomen.

De rol van de blokken

De blokken die momenteel de opstelruimte voor fietsers beperken, zijn oorspronkelijk geplaatst als maatregel voor een andere blackspot verderop de Prins Hendrikkade. Deze blokken zijn bedoeld om fietsers te dwingen bij het kruispunt over te steken en zo het gevaarlijke punt te vermijden. Met de geplande verplaatsing van de blokken hoopt de gemeente de ruimte voor fietsers te vergroten zonder de veiligheid in gevaar te brengen.

Plaats een reactie