De roep om een metrolijn die Amsterdam met Almere verbindt, is al meer dan vijftien jaar een terugkerend onderwerp van gesprek. Ondanks de aanhoudende discussie zijn er tot op heden geen concrete plannen gemaakt. Nu de bevolking van Zeeburg en IJburg echter toeneemt, dringt de stadsdeelcommissie Oost er bij de gemeenteraad op aan om serieus onderzoek te doen naar de mogelijkheid van een dergelijke metrolijn.
Behoefte aan betere openbaar vervoer verbindingen
Volgens de stadsdeelcommissie is een enkele tramlijn niet langer voldoende om aan de vervoersbehoeften van de bewoners te voldoen. Zeeburgereiland ontwikkelt zich tot een dichtbevolkte buurt, wat naar verwachting zal leiden tot een toename van het aantal ‘verkeersbewegingen’. De commissie voorspelt dat de vraag naar meer openbaar vervoer verbindingen op IJburg alleen maar zal toenemen naarmate andere woningbouwprojecten, zoals Centrumeiland, Straneiland en Buiteneiland, voltooid worden.
Op dit moment is tram 26 de enige openbaar vervoer verbinding naar IJburg. De stadsdeelcommissie stelt echter dat deze lijn al overbelast is, en dat de situatie alleen maar erger zal worden naarmate er meer mensen naar het gebied verhuizen. De commissie stelt voor om de financiering die vrijkomt als de Noord/Zuid-lijn niet wordt verlengd, te gebruiken voor de aanleg van een metrolijn naar Almere.
Langdurige discussie over metroverbinding
Het idee om een metrolijn van Amsterdam naar Almere aan te leggen is al tientallen jaren oud. Zowel Amsterdam, Almere als de nationale overheid zijn het erover eens dat deze verbinding belangrijk is voor de mensen die de komende jaren naar het gebied zullen verhuizen. Er wordt verwacht dat er de komende jaren 100.000 nieuwe woningen zullen worden gebouwd tussen IJburg en Almere, ook wel bekend als de Amsterdam Bay Area.
Ondanks de duidelijke behoefte aan een dergelijke verbinding, zijn er nooit concrete plannen voor een zogenaamde IJmeerverbinding gemaakt. Dit komt voornamelijk doordat de betrokken partijen het niet eens kunnen worden over de exacte vorm van de verbinding. Terwijl Amsterdam de voorkeur geeft aan een metrolijn, zouden Almere en de provincie Flevoland graag zien dat er ook een autoverbinding over het water komt.