Verkeersbeperkingen in Amsterdamse grachtengordel zorgen voor verdeelde reacties

De Amsterdamse grachten, bekend om hun pittoreske schoonheid, zijn nu het toneel van een verkeersexperiment dat voor gemengde reacties zorgt. De bruggen over de Brouwersgracht, Blauwburgwal en Prinsengracht zijn afgesloten met tientallen palen om sluipverkeer in de Westelijke Grachtengordel te beperken. Het experiment, dat een jaar zal duren, heeft tot doel het doorgaand verkeer te verminderen.

Verkeerschaos en frustratie

De nieuwe maatregel heeft al voor verwarring en frustratie gezorgd bij taxichauffeurs, pakketbezorgers en vrachtwagenchauffeurs die de lokale horeca bevoorraden. Een taxichauffeur uitte zijn irritatie: “Dit is al het derde rondje dat ik hier rijd”. Hij is niet de enige die moeite heeft om de wijk uit te komen.

Een chauffeur van een vuilniswagen raakte zelfs vast in de buurt van de Oranjebrug: “We komen er echt niet doorheen hier. Alles is afgesloten.” Hij zag geen andere optie dan tegen het verkeer in te rijden.

Impact op bewoners en hulpdiensten

Ook bewoners en hulpdiensten ondervinden hinder van de nieuwe maatregel. Omwonenden moeten in sommige gevallen flinke stukken omrijden. Zo moet Ria, die slecht ter been is, nu via de Rozengracht en de Marnixstraat omrijden om boodschappen te doen op de Haarlemmerdijk. Haar rit van een paar minuten kan nu wel een kwartier langer duren.

Hulpdiensten moeten ofwel omrijden, ofwel de palen één voor één uit de grond halen met een sleutel. De brandweer heeft al aangegeven dat dit veel werk kost en dat ze de maatregel liever niet zien, omdat in een noodsituatie elke seconde telt. Als de proef voor grote problemen zorgt, kan deze worden stopgezet.

Verdeelde meningen onder bewoners

Onder de bewoners zijn de meningen verdeeld. Sommigen zijn blij met de maatregel en kijken uit naar minder auto’s in hun buurt. Anderen zijn minder positief en vragen zich af waarom de proef niet met verzinkbare palen wordt uitgevoerd.

Evaluatie van het experiment

De gemeente zal de situatie gedurende het jaar monitoren en evalueren. Het stadsbestuur wordt elke drie maanden geïnformeerd over de bereikbaarheid van nood- en hulpdiensten. Na het experiment wordt bekeken of een systeem met verzinkbare palen of camera’s in de toekomst mogelijk is.

Plaats een reactie