Verkeersveiligheid Pieter Calandlaan krijgt boost

De gemeente heeft plannen om de verkeersveiligheid op de Pieter Calandlaan te verbeteren. Dit komt na klachten van bewoners en ondernemers over te hoge snelheden en roekeloos rijgedrag. De maatregelen omvatten onder andere extra verkeersborden en markeringen.

Reactie op klachten

De plannen zijn een reactie op vragen van Sheher Khan, de fractievoorzitter van DENK, en wethouder Melanie van der Horst (Verkeer). Beiden hebben klachten ontvangen over het verkeer op de Pieter Calandlaan. Volgens Khan vormt het roekeloze rijgedrag een gevaar voor de bewoners en bezoekers van de straat.

Maatregelen voor verkeersveiligheid

De Werkgroep Blackspots van de gemeente heeft de straat onderzocht en een reeks maatregelen voorgesteld. Deze omvatten extra verkeersborden en markeringen, vooral in de buurt van het Calvijn College. Dit maakt deel uit van een bredere inspanning om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren.

Daarnaast wordt er een nieuwe oversteekplaats voor fietsers en voetgangers gecreëerd op het kruispunt van de Pieter Calandlaan en de Wilhelmus Leemansstraat. Dit volgt op een verkeersongeval dat daar vorig jaar plaatsvond. De gemeente overweegt ook om de fietspaden tussen Meer en Vaart en de brug bij het Christoffel Plantijnpad te verbreden en de rijstroken voor auto’s te versmallen. Vanaf 8 december wordt de maximumsnelheid op de Pieter Calandlaan verlaagd naar 30 kilometer per uur.

Andere zorgen van de buurt

Naast verkeersveiligheid zijn er ook andere zorgen in de buurt. Volgens Van der Horst zijn er problemen met rondhangende jongeren, bomen die honingdauw afgeven, slecht onderhouden woningen en een afvalprobleem. De gemeente is in gesprek met de buurt via een gebiedsmakelaar en werkt aan een ‘hotspotaanpak’. Dit is een projectmatige aanpak waarbij de gemeente, bewoners en ondernemers samenwerken om creatieve oplossingen te bedenken voor de problemen in de buurt.

Plaats een reactie