De afgelopen week hebben automobilisten die rode kruizen negeerden bij een ongeval op knooppunt Watergraafsmeer, voor potentieel dodelijke situaties gezorgd. Zowel de politie als Rijkswaterstaat hebben deze overtreding als ‘alarmerend’ bestempeld. Hoewel de politie graag meer boetes zou uitdelen voor dergelijke overtredingen, wordt dit bemoeilijkt door privacywetgeving die het gebruik van snelwegcamera’s voor handhavingsdoeleinden beperkt.
Ongeval leidt tot gevaarlijke situaties
Op 27 oktober werd knooppunt Watergraafsmeer afgesloten na een ongeval tussen een motorrijder en een automobilist. Ondanks de afsluiting, negeerden tientallen automobilisten de rode kruizen. Volgens een politiewoordvoerder reden sommigen zelfs door tot aan de plaats van het ongeval, waardoor ze hulpverleners in gevaar brachten. Het negeren van de afsluiting kan resulteren in een aanzienlijke boete.
Privacywetgeving belemmert handhaving
Hoewel de politie graag zou willen, kan er niet na een incident nog eens rustig gekeken worden welke automobilisten de rode kruizen negeerden. Dat ligt volgens Rijkswaterstaat aan de privacywetgeving. “De camerabeelden zijn niet bedoeld voor handhavingsdoeleinden, maar puur om de weg te schouwen en te zorgen dat de veiligheid op de weg gegarandeerd wordt”, legt teamleider Verkeersgeleiding Rob Eppinga uit. “Wij nemen de beelden niet op, dus wij zien alleen de livebeelden. Die beelden worden ook niet gebruikt om achteraf nog boetes uit te kunnen schrijven.”
Boetes voor gevaarlijk rijgedrag
Jeroen Heuts van de Verkeerspolitie geeft aan dat de boetes voor het negeren van rode kruizen aanzienlijk kunnen zijn. “In principe bepaalt de officier van justitie de hoogte van het sanctiebedrag”, zegt hij. “Ik kan verklappen dat het 260 + 9 euro administratiekosten is.” Volgens Heuts is dit bedrag gerechtvaardigd, gezien de gevaarlijke situaties die ontstaan door het roekeloze gedrag van automobilisten.
Beperkte mogelijkheden voor handhaving
Hoewel sommige weginspecteurs en politieagenten de mogelijkheid hebben om overtreders te beboeten, is dit niet altijd haalbaar. “Iemand staande houden voor het negeren van het rode kruis, dat doen we niet”, legt agent Jeroen Heuts uit. “Maar er kan wel achteraf geverbaliseerd worden door ter plekke het kenteken op te schrijven of we doen het aan de hand van camerabeelden.” Dit betreft dan dashcambeelden of video’s die de politie zelf maakt, aangezien de beelden van Rijkswaterstaat niet gebruikt kunnen worden voor het uitdelen van boetes.