Vanaf 2022 is een doorvaarvignet verplicht voor alle vaartuigen die van buiten het centrum van Amsterdam komen. Dit vignet helpt de gemeente om de drukte op het water te monitoren. Echter, vanaf 2025 wordt de regelgeving nog strenger: alleen elektrische boten mogen dan nog de grachten op. Boten met een ligplaats in het centrum krijgen een uitstel van vijf jaar. Deze nieuwe regels stuiten op weerstand, met name van de watersportbelangenvereniging HISWA en booteigenaren zoals Tsjip Boersma.
Oneerlijke en te vroege regelgeving
Boersma, die zijn boot veilig in een jachthaven op IJburg heeft liggen, is een van de vele booteigenaren die door deze nieuwe regels in de problemen komt. Hij geniet ervan om ’s avonds over de grachten te varen, maar zonder een elektrische motor zal dit binnenkort niet meer mogelijk zijn. “Het is niet zo moeilijk om een elektrische motor aan te schaffen, maar dan moeten er wel laadpalen zijn”, zegt hij.
Ook HISWA-RECRON is het niet eens met de nieuwe regels. Ze vinden het onderscheid tussen Amsterdamse booteigenaren oneerlijk en stellen dat de stad in 2025 nog niet klaar is voor elektrisch varen. “De gemeente heeft jaren geleden gezegd dat we in 2025 emissieloos moeten varen, maar daar is nooit een plan voor gemaakt. Mensen moeten meer tijd krijgen. Dat geldt ook voor havens”, aldus Gerdina Krijger van HISWA-RECRON.
Reactie van de gemeente
De gemeente heeft gereageerd op de kritiek door te stellen dat booteigenaren zoals Boersma een abonnements-BHG-vignet kunnen kopen om onder de uitzonderingsregel te vallen. Krijger is echter niet tevreden met deze oplossing: “We hebben uitgerekend dat het dan voor een boot van zeven meter bijna 500 euro extra kost. Wat ons betreft kunnen booteigenaren dat geld beter gebruiken om de overstap naar elektrisch te maken, in plaats van de gemeente te spekken”, zegt ze.
Of de nieuwe regels voor booteigenaren met een doorvaarvignet ook echt vanaf 2025 van kracht zullen zijn, wordt vandaag duidelijk tijdens de commissievergadering.