De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten dat de prijs van treinkaartjes in 2025 met ongeveer 10 procent zal stijgen. Dit komt na een jaar waarin de NS opnieuw rode cijfers schreef, waardoor het bedrijf zich genoodzaakt ziet de prijzen te verhogen.
Financiële uitdagingen voor de NS
In het afgelopen jaar leed de NS een verlies van 191 miljoen euro, volgens de recent gepubliceerde jaarcijfers. Hoewel dit minder is dan het verlies van 421 miljoen euro in 2022, is de NS nog niet in staat om te spreken van een gezonde bedrijfsvoering. De verliezen zijn deels te wijten aan de sterk gestegen energieprijzen en aanhoudend lage reizigersaantallen, die nog steeds niet het niveau van vóór de coronapandemie hebben bereikt.
Verwachte tariefverhoging
Hoewel een aanzienlijke prijsstijging voor treinkaartjes ook al voor dit jaar werd verwacht, werd deze voorkomen door een financiële bijdrage van de overheid van ongeveer 120 miljoen euro. Deze steun is echter geen structurele oplossing, aldus de NS, waardoor de tariefverhoging in 2025 alsnog zal plaatsvinden en mogelijk meer dan 10 procent zal bedragen. Dit betekent dat een retourtje tussen Amsterdam Centraal en Groningen, dat nu 58,80 euro kost, na de verhoging bijna 65 euro kan kosten. Een enkeltje tussen Amsterdam Centraal en Utrecht zou dan bijna een tientje kunnen kosten. Deze prijzen zijn zonder eventuele kortingen van een voordeelabonnement in de daluren.
Uitdagingen in de dienstverlening
Naast de financiële uitdagingen en de nog steeds niet herstelde reizigersaantallen, heeft de NS ook te maken met operationele problemen. Zo kwamen minder reizigers op tijd aan op hun bestemming (89,7 procent in vergelijking met 91,6 procent in 2022) en was er minder zitruimte beschikbaar in de treinen.
Een jaar van contrasten
Wouter Koolmees, president-directeur van de NS, omschrijft het afgelopen jaar als een jaar met ’twee gezichten’. “In 2022 vielen er nog dagelijks tientallen treinen uit door personeelstekorten, maar dankzij onze inspanningen waren de gevolgen voor onze reizigers afgelopen voorjaar veel minder merkbaar. Het najaar was echter een ander verhaal, met veel vertragingen, verstoringen en overvolle treinen. Dat moet beter voor onze reizigers.”
Een van de problemen waar Koolmees op doelt, is de grote systeemstoring bij de verkeersleidingspost in Amsterdam in juni, waardoor het treinverkeer rond Amsterdam meer dan 12 uur stil lag. Andere verstoringen waren onder meer op de hogesnelheidslijn, die op sommige trajecten niet veilig genoeg was voor normale snelheid, en meerdere defecte bovenleidingen die het treinverkeer tijdelijk stillegden.