De drukte op het Weteringcircuit, een van de meest bezochte verkeerspleinen in de stad, is momenteel nog intenser. Dit komt door de lopende werkzaamheden aan het tramspoor. Giel Ostendorp, werkvoorbereider bij GVB, geeft inzicht in de impact van deze werkzaamheden op het verkeer.
Verkeersregelaars: de ongeziene helden
Om de verkeersstroom in goede banen te leiden, zijn er verkeersregelaars ingeschakeld. Ze houden een oogje in het zeil voor elke voetganger en zorgen voor een veilige doorgang. Een lokale bewoner prijst hun inzet: “Het is een riskante taak. Je moet ogen in je achterhoofd hebben. Ze zijn echte helden.”
Werkzaamheden aan het spoor
Ostendorp legt uit dat het onderbed en het bovenbed van het spoor worden verwijderd voor onderhoud. Dit maakt de weg vrij voor het storten van een nieuw onderbed en het opnieuw bevestigen van het spoor. Ondanks de werkzaamheden blijven de trams rijden, wat betekent dat de werkzaamheden af en toe moeten worden onderbroken. “Dat is de grootste uitdaging”, geeft Ostendorp toe. “En natuurlijk het beheersen van het verkeer rondom het Weteringcircuit.”
Reacties van de weggebruikers
Een graafmachinebestuurder, die bezig is met het vrijmaken van de spoorbaan, moet regelmatig plaats maken voor de tram. Hij lijkt er echter niet door te worden gehinderd: “Ik ben inmiddels wel gewend om aan de kant te gaan.”
Een passerende fietser, die de werkzaamheden voor het eerst ziet, geeft toe dat ze even moet wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. “Het is even wennen. Ik rijd hier regelmatig langs. Zodra ik weet hoe ik moet rijden, vind ik het prima.”
Een automobilist uit zijn ongenoegen over de werkzaamheden: “Het is een rommeltje. Overal is wel iets aan de hand. Maar ik kom er wel doorheen. Ik geef gewoon een beetje extra gas.”
Impact op het verkeer
Verkeersregelaars leiden het verkeer om het werkgebied heen. De werkzaamheden zullen naar verwachting tot 1 maart duren. Ondanks de werkzaamheden blijven de trams gewoon door het werkgebied rijden.