Amstelstation – Amsteloever Project krijgt groen licht

De Raad van State heeft de bezwaren van de eigenaar van de Mondriaantoren en verzekeringsmaatschappij Nationale Nederlanden tegen de bouwplannen rond het Amstelstation in Amsterdam afgewezen. De gemeente kan nu doorgaan met haar ambitieuze project om het gebied rond het station te transformeren.

Wat houdt het project in?

Het project, genaamd Amstelstation – Amsteloever, omvat de bouw van 1300 tot 2100 nieuwe woningen en 100.000-170.000 vierkante meter aan kantoorruimte. Daarnaast is er een plan voor een ondergrondse fietsenstalling met 5300 plaatsen en een vernieuwde stationshal aan de westzijde van het Amstelstation.

Waarom waren er bezwaren?

De eigenaar van de Mondriaantoren en Nationale Nederlanden vreesden dat de bouwplannen hun bedrijfsklimaat zouden aantasten. Ze voerden verschillende argumenten aan, waaronder een verkeersonderzoek dat ze zelf hadden laten uitvoeren. Uit dit onderzoek bleek dat de plannen geen oplossing boden voor de toenemende verkeersdrukte in het gebied, die nu al aanzienlijk is. Ze wezen specifiek op de fietsers die voor de ingang van de parkeergarage van de Mondriaantoren fietsen.

Daarnaast beweerden ze dat de leegstand in het gebied al aan het toenemen was en dat de komst van nieuwe kantoren dit probleem zou verergeren. Ze stelden dat de huidige huurders voornamelijk kleine tot middelgrote bedrijven zijn, terwijl grotere bedrijven eerder geneigd zouden zijn om zich in Zuidoost of de Zuidas te vestigen.

Hoe reageerde de Raad van State?

De Raad van State vond de argumenten over de leegstand niet overtuigend. Ook het argument over de toename van het aantal fietsers werd afgewezen. De Raad stelde dat het project niet verplicht is om een oplossing te bieden voor een bestaand verkeersprobleem in het gebied en de omgeving.

Met deze uitspraak kan de gemeente doorgaan met haar plannen. De werkzaamheden aan het gebied zullen naar verwachting tot en met 2030 duren.

Plaats een reactie