In een recent onderzoek naar het gevoel van veiligheid onder fietsers, scoort Amsterdam opvallend laag. De Nederlandse hoofdstad belandt op de 21e plaats van de 25 onderzochte steden wereldwijd. Dit blijkt uit de Urban Road Safety Index 2023, een studie uitgevoerd door een Nederlands bedrijf.
Fietsveiligheid in internationaal perspectief
De fietsers in Tallinn, de hoofdstad van Estland, voelen zich het veiligst op de weg, terwijl de fietsers in Istanbul, Turkije, zich het meest onveilig voelen. Andere Europese steden zoals Berlijn, Brussel, Barcelona en Londen scoren beter dan Amsterdam, wat de zorgen over de fietsveiligheid in de Nederlandse hoofdstad verder benadrukt.
Oorzaken van onveiligheidsgevoel
De aanwezigheid van elektrische scooters en fietsen wordt als een van de belangrijkste redenen genoemd waarom Amsterdammers zich onveilig voelen in het verkeer. Het onderzoek, dat in totaal 7500 fietsers omvatte, waaronder 300 Amsterdammers, bevestigt eerdere bevindingen. Uit een onderzoek van het AT5-panel vorig jaar bleek al dat er grote zorgen bestaan over de fietsveiligheid in de stad. Van de ruim 1900 deelnemers aan dat onderzoek gaf driekwart (76%) aan dat de veiligheid op het fietspad is verslechterd sinds de komst van e-bikes.
Op zoek naar oplossingen
De gemeente Amsterdam is zich bewust van deze problematiek en heeft interesse getoond in het instellen van een maximumsnelheid op het fietspad. Echter, eerder dit jaar werd duidelijk dat de huidige wet- en regelgeving dit niet toelaat. De gemeente is daarom in gesprek met het Rijk, in de hoop dat de regels kunnen worden aangepast om de veiligheid van fietsers te verbeteren.
De resultaten van dit onderzoek onderstrepen de noodzaak om de fietsveiligheid in Amsterdam te verbeteren. Het is duidelijk dat er actie nodig is om ervoor te zorgen dat alle weggebruikers, inclusief fietsers, zich veilig voelen op de straten van de stad.