Amsterdamse wethouders eisen meer financiering voor Noord/Zuidlijn

De Amsterdamse wethouders Melanie van der Horst (Vervoer) en Reinier van Dantzig (Stedelijke Ontwikkeling) hebben aangegeven dat ze alleen verder willen investeren in het Zuidasdok-project als de nationale overheid voldoende financiële steun biedt voor de uitbreiding van de Noord/Zuidlijn. Ze beweren dat de overheid haar verplichtingen niet nakomt.

Verzoek aan de gemeenteraad

In een brief aan de gemeenteraad, die eerder deze maand werd verzonden, bespreken de wethouders het besluit van het kabinet om minder geld te reserveren voor de uitbreiding van de Noord/Zuidlijn. Dit besluit werd genomen op Prinsjesdag. De wethouders stellen dat, terwijl Amsterdam en regionale partners hun financiële bijdragen aan gezamenlijke projecten met de overheid hebben geregeld, de overheid nu tekortschiet.

Van der Horst en Van Dantzig waarschuwen dat dit niet zonder gevolgen zal blijven. Ze stellen dat Amsterdam alleen zal bijdragen aan het tekort van het Zuidasdok-project, het tekort van het Derde Perron en de realisatie van de uitbreiding van de Noord/Zuidlijn als de overheid haar eerder overeengekomen bijdrage van 2,7 miljard euro herstelt.

Onzekerheid over de toekomst

Vanwege de huidige demissionaire status van het kabinet kan de gemeente voorlopig geen afspraken maken over het project. De wethouders geven ook aan dat het op dit moment onzeker is of een nieuw kabinet voldoende geld wil reserveren voor de Noord/Zuidlijn.

De brief werd op 12 december verzonden. Een week later werd bekend dat het project 600 tot 800 miljoen euro duurder wordt dan een half jaar geleden werd verwacht, voornamelijk door stijgende bouwkosten.

De gevolgen van financieringstekorten

De uitbreiding van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol is onzeker geworden door het wegvallen van de financiering van de overheid. Van der Horst gaf na Prinsjesdag al aan ‘enorm geschrokken’ te zijn en benadrukte dat de overheid een verantwoordelijkheid heeft om te voorkomen dat mensen door drukte van het perron vallen. Deze opmerking werd bekritiseerd door de VVD in de Stopera.

Het doel van het Zuidasdok-project is om de A10 Zuid te ondertunnelen en het Zuid-station aanzienlijk uit te breiden. De kosten van het project zijn al meerdere keren aanzienlijk gestegen. Desondanks werd in 2020 geconcludeerd dat het project, dat naar verwachting tussen 2034 en 2036 zal worden voltooid, nog steeds nuttig en noodzakelijk is.

Plaats een reactie