Explosieve groei van tattooshops in Amsterdam: een reflectie op de veranderende tatoeagecultuur

In de afgelopen tien jaar is het aantal tattooshops in Amsterdam meer dan verviervoudigd, van ongeveer 100 in 2013 tot meer dan 400 vandaag de dag, volgens gegevens van de Kamer van Koophandel. Maar de groei in het aantal winkels is slechts een deel van het verhaal. De tatoeagecultuur zelf, inclusief de soorten tatoeages en de mensen die ervoor kiezen om ze te krijgen, heeft ook een aanzienlijke transformatie ondergaan.

Van rebellie tot mainstream

“Het zetten van een tatoeage was vroeger een daad van rebellie, nu is het juist rebels om er geen te nemen,” zegt Henk Schiffmacher, een prominente figuur in de Amsterdamse tatoeagewereld, die zijn eigen shop opende 45 jaar geleden. “Toen waren er slechts twee in Amsterdam. Nog opmerkelijker is dat er eind jaren zeventig wereldwijd slechts zevenhonderd tattooshops waren.”

In de jaren voorafgaand aan de jaren ’70 waren het voornamelijk gevangenen, prostituees en zeelieden die ervoor kozen om hun lichaam te versieren met permanente inkt. Henri Beunders, een professor die onderzoek heeft gedaan naar de evolutie van tatoeages door de eeuwen heen, bevestigt dat het krijgen van een tatoeage in die tijd een daad van rebellie was. “Het was een manier om een gevoel van zeggenschap over je eigen lichaam te krijgen,” zegt Beunders.

Veranderende trends en attitudes

De soorten mensen die tatoeages krijgen, de soorten tatoeages die ze kiezen en de redenen waarom ze ervoor kiezen om ze te krijgen, zijn allemaal veranderd. Tatoeages krijgen en zetten is nu populairder dan ooit. “Zolang je op internet voor 150 euro een set kan kopen, belanden die dingen in de keukenla. Dan komt kleine Jantje thuis en die tatoeëert het buurmeisje. Doktertje spelen is allang niet meer in. We spelen nu tatoeëerdertje,” zegt Schiffmacher.

Deze veranderingen in de tatoeagecultuur weerspiegelen bredere maatschappelijke veranderingen, waaronder een grotere acceptatie van lichaamsversiering en een verschuiving in de manier waarop mensen hun individualiteit en persoonlijke verhalen uitdrukken. Terwijl de tatoeage-industrie blijft groeien en evolueren, blijft één ding hetzelfde: de wens om ons lichaam te gebruiken als een canvas om onze unieke verhalen te vertellen.

Plaats een reactie