Basisschoolleerlingen duiken in Nederlands slavernijverleden

Leerlingen van drie basisscholen in Amsterdam Noord werden onlangs ondergedompeld in de rijke cultuur van traditionele zang en dans in het Zonnehuis. Deze culturele traktatie was de afsluiting van het educatieve programma ‘Keti Koti Junior’, een initiatief dat kinderen inzicht geeft in het Nederlandse slavernijverleden door middel van creatieve opdrachten en discussies.

Verbinding door muziek en dans

“Het was een samensmelting van reflectie en muziek. Ik geloof dat de kinderen het erg leuk vonden”, zegt Britt-Marie van der Drift van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee). De leerlingen waren het daarmee eens. “Ik vond de traditionele kleding en dans geweldig”, zegt Noa. Disaira voegde eraan toe: “Ik hoor die muziek ook thuis, het was heel bijzonder.”

Een duik in het verleden

Gedurende de afgelopen week hebben de leerlingen zich volledig gericht op één thema: het Nederlandse slavernijverleden. Van der Drift vertelt over de positieve reacties op het leertraject: “De kinderen hebben veel kennis opgedaan, sommigen wisten al veel over het onderwerp.”

Dit jaar namen verschillende basisscholen uit Amsterdam Noord en Oost deel aan het programma. “Het is belangrijk dat kinderen kennis hebben van dit deel van onze geschiedenis. Vooral in Amsterdam zie je de invloeden overal. Het is belangrijk dat kinderen hiervan op de hoogte zijn”, zegt Van der Drift. Het lesprogramma is volgens haar divers: “We leren ze de feiten, zoals jaartallen, maar we focussen ook op verhalen van verzet en de rol van Amsterdam in het slavernijverleden.”

De harde realiteit

Wiesje was geschokt door wat ze leerde: “Ik wist niet hoe erg het was. Ik heb geleerd dat er wel 1600 mensen in één schip werden vervoerd en als je ziek was, werd je overboord gegooid”, zegt ze. Noa vond het soms moeilijk om over het slavernijverleden te praten: “Het zijn hele heftige ervaringen van die mensen, dat raakt je.”

Creatieve expressie

Om het onderwerp bespreekbaar te maken in de klas, werkten de leerlingen na de lessen samen met verschillende kunstdocenten aan creatieve opdrachten. “Je kunt er alles in kwijt. Het is een expressie van jezelf. Er is geen goed of fout”, zegt Saskia Noordhuis van Noordje, een organisatie die zich richt op kinderkunst in Amsterdam Noord.

Plaats een reactie