De nieuwste trends in Amsterdam: Dry January, Black Barbie en sociale media

Dry January: een frisse start

Met het begin van een nieuw jaar, nemen velen van ons de kans om onze gewoontes te herzien en te verbeteren. Een van de populairste trends is Dry January, een maand zonder alcohol. Voor sommigen is het zelfs de eerste stap naar een volledig alcoholvrij leven. Oud-Shownieuws presentator Koos van Plateringen, die al meer dan vijf jaar geen alcohol meer drinkt, deelt zijn ervaringen en inzichten in zijn podcast ‘Eerlijk over alcohol’. Hij vertelt openhartig over zijn transformatie van weekend-bingedrinker naar nuchtere levensgenieter. “Alcohol maakte me geen leuk persoon”, zegt Koos.

Black Barbie tentoonstelling in de OBA

Illustrator Mylo Freeman heeft een unieke verzameling van bijna 150 Black Barbies, die ze de afgelopen tien jaar heeft verzameld. Geïnspireerd door haar collectie, heeft ze een reizende tentoonstelling opgezet die momenteel te zien is in de OBA Oosterdokskade tot 1 maart. “Ik heb als kind nooit een zwarte Barbie gezien. Tien jaar geleden zag ik mijn eerste en was meteen verkocht”, zegt Freeman. De tentoonstelling is een verlengstuk van haar boeken over prinsesje Arabella, bedoeld om kinderen bewust te maken van inclusiviteit. “Arabella leeft in een multiculturele wereld, met vriendjes die Aziatisch en Marokkaans zijn. Iedereen moet zich kunnen herkennen in haar wereld”, legt ze uit.

Amsterdam door de lens van sociale media

Vic Cle, zelfbenoemd “Antropoloog van het vaderland” en “Hofnar van Amsterdam”, heeft een populaire TikTok-account waar hij de absurditeiten van het moderne Amsterdamse leven belicht. Van arrogante horecamedewerkers tot exorbitante huizenprijzen, Vic neemt geen blad voor de mond. Maar hij heeft ook een serieuze kant: hij wil een managementbureau opzetten om influencers te begeleiden. “Influencers hebben vaak een leeg imago. Ik wil daar graag meer inhoud aan geven, ze duurzaam maken”, zegt Vic.

Plaats een reactie