Monumentaal Centraal Station Amsterdam ondergaat transformatie

De komende jaren zal het iconische Centraal Station van Amsterdam een ingrijpende metamorfose ondergaan. Het doel is om de capaciteit van het station te vergroten om de verwachte toename van dagelijkse reizigers in 2030 te kunnen accommoderen. De renovatie zal zich niet alleen richten op het vergroten van de ruimte, maar ook op het verbeteren van de toegankelijkheid en functionaliteit van het station.

Veranderingen in de reizigerstunnels

De renovatie begint met de sluiting van de Westelijke reizigerstunnel aan de centrumkant op 25 september. De huidige steile helling na de toegangspoortjes zal plaatsmaken voor een trap, een nieuwe roltrap en een lift. Volgens Irma Winkenius, regiodirecteur van de NS, zal de overlast voor reizigers minimaal zijn. Reizigers kunnen het station verlaten via de IJ-zijde of een van de andere tunnels in het station.

Daarnaast zal de Oostelijke reizigerstunnel worden verbreed en zal er een fietsenstalling onder worden gebouwd. Ook alle perrons zullen worden verbreed om meer ruimte te creëren voor de reizigers.

Vervanging van spoorbruggen

Harro Harman van ProRail legt uit dat alle vijf de spoorbruggen aan de oostkant vervangen zullen worden omdat ze aan het einde van hun levensduur zijn. De vervanging zal gefaseerd gebeuren, met één brug per jaar. Tijdens de vervanging van elke brug zal ook de hele spoorbak worden meegenomen. Dit zal resulteren in extra brede perrons.

Impact op Eurostar-diensten

De renovatiewerkzaamheden zullen echter ook gevolgen hebben voor de Eurostar-diensten. Vanaf juli 2024 zal de Eurostar bijna een jaar lang niet van en naar Londen kunnen rijden vanwege de werkzaamheden. Dit heeft geleid tot kritiek, aangezien er in die periode geen ruimte zal zijn voor paspoortcontrole op het perron. ProRail is momenteel bezig met een onderzoek om te kijken of deze periode kan worden verkort.

Voltooiing van de renovatie

De totale renovatie van het Centraal Station en de omgeving, die in 2021 begon, zal naar schatting 850 miljoen euro kosten. Het project wordt naar verwachting in 2030 voltooid, waardoor het station klaar zal zijn om de verwachte toename van het aantal reizigers te accommoderen.

Plaats een reactie