In de eerste helft van het jaar heeft Schiphol een aanzienlijke toename van passagiers gezien, met een stijging van meer dan een vijfde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ondanks deze toename beweert de luchthaven dat de zaken beter zijn georganiseerd dan een jaar geleden, toen personeelstekorten leidden tot lange wachtrijen bij de bagagecontrole.
Verbeterde reiservaring
Volgens Schiphol-CEO Ruud Sondag was de belangrijkste focus het bieden van een aangename reiservaring aan passagiers tijdens het vakantieseizoen. “Ik denk dat we kunnen zeggen dat we dit doel hebben bereikt”, aldus Sondag. Dit is een opmerkelijke verbetering ten opzichte van de zomer van vorig jaar, toen reizigers te maken hadden met chaotische omstandigheden, waardoor Schiphol door CNN werd omschreven als een ‘crazy mess’.
Verhoogde klanttevredenheid
Sondag baseert zijn positieve beoordeling op de Net Promoter Score (NPS), een veelgebruikte methode om klantloyaliteit te meten. Vorig jaar waren de scores volgens Schiphol ‘extreem laag’, maar inmiddels zijn ze weer bijna op het niveau van voor de coronapandemie. Hoewel de cijfers betrekking hebben op de eerste helft van het jaar, is het nog onduidelijk of de scores tijdens de zomervakantie ook zo hoog waren.
Groei in passagiersaantallen en vliegbewegingen
Naast de verbeterde klanttevredenheidsscores, heeft Schiphol ook een toename gezien in het aantal reizigers en vliegbewegingen. In de eerste zes maanden van het jaar telde de luchthaven ongeveer 28,7 miljoen passagiers, een stijging ten opzichte van de 23,8 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Schiphol verwacht tegen het einde van het jaar tussen de 60 miljoen en 64 miljoen passagiers te hebben ontvangen.
Het aantal vliegbewegingen steeg ook, van 189.506 in de eerste helft van 2022 naar 206.198 in dezelfde periode in 2023. Schiphol verwacht dat dit aantal de rest van het jaar zal stijgen tot tussen de 430.000 en 445.000 vliegbewegingen.
Financiële resultaten
Op financieel gebied behaalde Schiphol een positief nettoresultaat van 15 miljoen euro. Volgens de luchthaven had dit cijfer, zonder eenmalige kostenposten, hoger kunnen uitvallen (44 miljoen euro).
Hoewel er nog ruimte is voor verbetering, is Sondag trots op de prestaties van Schiphol. “We zijn er nog niet. Voor al onze passagiers moeten wij en onze partners blijven verbeteren”, concludeert hij.