Handhaving op het water: Veiligheid voorop op Amsterdamse grachten en IJ

De zomerzon heeft na een reeks regenachtige weken eindelijk zijn weg gevonden naar de stad Amsterdam. Dit betekent dat de grachten en het IJ bruisen van activiteit. Om de veiligheid te waarborgen, patrouilleren handhavers van de Port of Amsterdam vaker op het water tijdens deze warme dagen. Ze houden een oogje in het zeil om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt. Hoewel ze hopen op medewerking, kan het niet naleven van de regels resulteren in een proces-verbaal.

Van rustige grachten naar druk IJ

Op een zonnige dag is het IJ een smeltkroes van verschillende vaartuigen. Van binnenvaartschepen en riviercruises tot de reguliere ponten, alles wat drijft kan uit de grachten komen, volgens havenbeambte Kevin van Barneveld. Als toezichthouder en BOA op het water, ziet hij vaak dekschuiten met tientallen mensen erop. Hoewel de grachten een vrij speelveld zijn voor alles dat drijft, is het IJ een ander verhaal. Mensen die genieten van de stad en plotseling het Oosterdok uitkomen, vergeten soms dat ze zich nu op groot water bevinden.

Regels op het water

Van Barneveld zorgt ervoor dat iedereen zich aan de regels houdt. Dit geldt zowel voor de pleziervaart als de beroepsvaart. Hij let op of ze zich aan de snelheidslimiet houden (maximaal 12 km per uur) en of ze aan de juiste kant varen, dus niet te ver naar het midden.

Ongevallen op het water

Helaas zijn niet alle vaarders even bekend met de vaarregels. Volgens Rijkswaterstaat vinden er jaarlijks ongeveer twintig ongelukken plaats op het IJ en het Noordzeekanaal, voornamelijk aanvaringen. Hoewel dit aantal relatief laag is, is het volgens Van Barneveld nog steeds twintig te veel. Er zijn beroepsvaarders die met klamme handen over het IJ varen. Hij adviseert: “Als je de schipper niet kan zien, ziet hij jou ook niet. Op dat moment zit je in een dode hoek en weet hij niet wat je gaat doen en waar je bent.”

Belang van kennis van vaarregels

Hoewel Van Barneveld niet vindt dat iedereen een vaarbewijs zou moeten hebben, benadrukt hij wel het belang van kennis van de vaarregels. Net als op de weg, zijn er op het water ook regels die gevolgd moeten worden. Tijdens zijn patrouille ziet hij over het algemeen weinig overtredingen. Maar wanneer deze zich voordoen, spreekt hij de overtreders aan in de hoop op medewerking. Gelukkig zijn de meeste mensen op het water in een goede stemming en bereid om te luisteren en mee te werken.

Plaats een reactie