Frank Kales, die aan het begin van de 21e eeuw de algemene leiding had over Ajax, is deze week op 81-jarige leeftijd overleden. Kales was de tweede persoon die de functie van algemeen directeur bekleedde bij Ajax na de beursgang van de Amsterdamse voetbalclub.
Van IBM naar Ajax
Op de nieuwjaarsreceptie van 8 januari 1999 kondigde Michael van Praag aan dat de Raad van Commissarissen van plan was om Frank Kales, die destijds werkzaam was bij computerfabrikant IBM, te benoemen tot algemeen directeur van Ajax. Hoewel Kales zelf geen voetbalachtergrond had, maar een basketbalcarrière waarin hij honderd interlands voor het Nederlandse team speelde, werd hij toch gekozen voor deze belangrijke rol binnen de voetbalclub.
Korte maar invloedrijke periode
Kales’ periode als algemeen directeur van Ajax was kort maar invloedrijk. Na slechts zeventien maanden legde hij zijn functie neer vanwege een meningsverschil met de Raad van Commissarissen. Kales had een visie om Ajax te modelleren naar een Amerikaans model, met een grotere focus op commercialisering, een idee dat niet werd omarmd door de RvC. In datzelfde jaar verlieten ook Danny Blind, directeur spelerszaken, en Jan Wouters, de hoofdtrainer, de club.
Blijvende impact
Ondanks zijn korte ambtstermijn, zijn de beslissingen die Kales nam nog steeds zichtbaar bij Ajax. Hij was verantwoordelijk voor het aantrekken van Adidas als kledingsponsor, een samenwerking die tot op de dag van vandaag voortduurt. Bovendien legde hij de basis voor internationale samenwerkingen met andere clubs, een strategie die Ajax nog steeds hanteert. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking die onder zijn leiding werd opgezet met de Mexicaanse club Chivas Guadalajara.