Vanaf 10 december 2023 tot september 2024 zullen er geen streekbussen rijden op de Prins Hendrikkade vanwege geplande werkzaamheden. Dit betekent dat buslijnen uit de Zaanstreek en Waterland hun haltes zullen hebben bij station Noord en station Noorderpark. We spraken met een buschauffeur en een omgevingsmanager om te begrijpen wat dit betekent voor de busreizigers.
Werkzaamheden aan de Prins Hendrikkade
De werkzaamheden aan de Prins Hendrikkade zijn een onderdeel van een groter project dat in maart 2023 begon om de fietsroute IJ – Geldersekade te verbeteren. De werkzaamheden zijn nu verplaatst naar de waterkant van de Prins Hendrikkade. Ismay de Vries, de omgevingsmanager, legt uit dat het verkeer vanaf het Damrak altijd mogelijk moet blijven, waardoor er geen ruimte is voor busverkeer in de tegenovergestelde richting.
Impact op Busreizigers
We spraken met buschauffeur Bert Wienholds op station Noord. Hij erkent dat de veranderingen lastig kunnen zijn voor busreizigers uit de Zaanstreek en Waterland, vooral tijdens de spitsuren. “We hebben geprobeerd om het zo goed mogelijk op te lossen met een overstap op de Noord/Zuidlijn,” zegt hij.
Om de reis naar het Centraal Station te vergemakkelijken, worden er meer metro’s ingezet. Bovendien zullen er medewerkers aanwezig zijn om passagiers te informeren en te helpen, zodat ze toch overal in Amsterdam kunnen komen, legt de buschauffeur uit.
Uitdagingen van de Werkzaamheden
De werkzaamheden op de Prins Hendrikkade zijn niet zonder uitdagingen, volgens omgevingsmanager de Vries. “Het is midden in het centrum van de stad. Er wonen, werken, fietsen en rijden heel veel mensen. Die moeten allemaal langs het werk passen of omgeleid worden. Dat maakt het een grote uitdaging om hier aan het werk te zijn.”
Andere Gevolgen voor Reizigers
Naast de impact op de streekbussen, moeten reizigers er ook rekening mee houden dat bus 22 van GVB vanaf 10 december via de Kattenburgerstraat en de Piet Heinkade naar het Centraal Station rijdt. De huidige omleidingen voor het autoverkeer blijven van kracht. Fietsers en voetgangers kunnen bijna altijd langs het werk, hoewel er soms een korte omleiding kan zijn.