De administratieve problemen bij het Amsterdamse drinkwaterbedrijf Waternet lijken nog lang niet voorbij. Afgelopen week ontvingen 730 klanten ten onrechte een aanmaning, een fout die voortvloeit uit een reeks van administratieve problemen bij het bedrijf.
Onterechte aanmaningen
Vorige week werden 730 klanten van Waternet verrast door een onverwachte betalingsherinnering. Deze klanten, die hun waterrekening via automatische incasso betalen, waren niet op de hoogte van een openstaande rekening. De aanmaningskosten bedroegen 8 euro, maar konden na twee weken oplopen tot 46 euro.
Deze fout is ontstaan door problemen met het nieuwe facturatiesysteem van Waternet, dat in 2021 werd geïntroduceerd. Door technische problemen kon Waternet een maand lang geen betalingen via automatische incasso verwerken. De getroffen klanten werden hier niet over geïnformeerd, maar ontvingen wel een aanmaning voor de onbetaalde rekening.
Waternet heeft aangegeven dat de 730 klanten de aanmaningskosten van 8 euro niet hoeven te betalen. Klanten die de kosten al hebben betaald, krijgen hun geld terug. Daarnaast zullen alle getroffen klanten een excuusbrief ontvangen.
Voortdurende problemen bij Waternet
Dit incident is slechts het laatste in een lange reeks van problemen bij Waternet. In 2021 werd het bedrijf onder verscherpt toezicht geplaatst door de Inspectie Leefomgeving en Transport vanwege kwetsbaarheden in hun computersystemen voor cyberaanvallen.
De grootste problemen voor de klanten van Waternet worden echter veroorzaakt door de chaos in de financiële administratie. Eerder dit jaar ging het al mis met het innen van belastingen, wat resulteerde in een tekort van 237 miljoen euro. Daarnaast werden duizenden Amsterdammers vorig jaar getroffen door onjuiste afschrijvingen door het bedrijf, waarbij sommige klanten tot veertien keer het verschuldigde bedrag zagen verdwijnen van hun rekening.
De aanhoudende problemen leidden tot het vertrek van directeur Annelore Roelofs na slechts negen maanden. Haar opvolger, Koen de Snoo, heeft nog geen oplossing kunnen vinden voor de aanhoudende problemen.
Verhoogde belastingen
De problemen bij Waternet zullen volgend jaar ook financiële gevolgen hebben voor de belastingbetaler. Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht is van plan de waterschapsbelasting met 35 procent te verhogen om het tekort van 237 miljoen euro te dekken. Waternet is verantwoordelijk voor de inning van deze belasting, maar door problemen met het IT-systeem is ook dit proces in de problemen gekomen.
Voordat deze verhoging kan worden doorgevoerd, moet Waternet echter eerst in gesprek met de Amsterdamse wethouder. Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is namelijk gebleken dat Waternet veel fouten maakt bij het berekenen van de tarieven. Deze fouten zouden vooral nadelig zijn voor ‘megaverbruikers’, die daardoor te veel zouden betalen.