De toekomst van de A10 Zuid: Ondertunneling in de maak

De A10 Zuid, een belangrijke verkeersader in Amsterdam, staat op het punt om een ingrijpende transformatie te ondergaan. Bouwbedrijven hebben sinds deze week de mogelijkheid om hun plannen in te dienen voor de ondertunneling van dit drukke snelweggedeelte. De selectie van maximaal drie bouwbedrijven zal eind september 2023 plaatsvinden, waarna de bouw van de tunnel naar verwachting in 2027 van start zal gaan.

Europese aanbesteding voor een robuuste, duurzame en veilige tunnel

De aanbesteding voor dit ambitieuze project is een gezamenlijk initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en ProRail. De doelstelling is om een robuuste, duurzame en veilige tunnel te realiseren die de A10 Zuid onder de vitale Zuidas doorleidt.

Langdurige bouwperiode met impact op de omgeving

De geplande tunnel zal zich uitstrekken van knooppunt De Nieuwe Meer aan de westzijde tot knooppunt Amstel aan de oostzijde. De bouwperiode zal naar verwachting tot ongeveer 2036 duren, wat betekent dat de omgeving vele jaren met de bouwwerkzaamheden te maken zal hebben. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat erkent dat de omgeving langdurig hinder zal ondervinden van het project, maar benadrukt het belang van zorgvuldige afweging van belangen en een goede omgang met klachten om draagvlak in de omgeving te behouden.

Versterking van de Zuidas als internationale toplocatie

Naast de ondertunneling van de A10 Zuid, zal ook station Zuid aanzienlijk worden uitgebreid. Deze projecten moeten de Zuidas verder ontwikkelen tot een internationale toplocatie met een gemengd stedelijk milieu. De ondertunneling zal naar verwachting de geluidsoverlast van de A10 Zuid verminderen, de buurten aan weerszijden van de snelweg beter met elkaar verbinden en meer ruimte voor groen creëren.

Hoewel de trein- en metrosporen de Zuidas nog steeds in tweeën zullen delen, is het idee om deze ook te ondertunnelen inmiddels van de baan. Ondanks eerdere vertragingen en kostenoverschrijdingen, werd in 2020 besloten om het project voort te zetten.

Plaats een reactie