De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft plannen onthuld voor een nieuwe dienstregeling die in 2024 van kracht wordt. De nieuwe planning omvat een toename van het aantal treinen tussen het Centraal Station en Rotterdam en Den Haag, de terugkeer van de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn naar Breda, en een prijsverhoging voor treinkaartjes.
Meer treinen naar Rotterdam en Den Haag
Volgens de nieuwe dienstregeling zullen er in het weekend vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen het Centraal Station en Rotterdam, een toename van de huidige drie. Bovendien zullen er tijdens de daluren vier Intercity’s per uur naar Den Haag rijden, een verdubbeling van het huidige aantal van twee per uur.
Veranderingen voor Almere Oostvaarders en Breda
De dienstregeling brengt echter ook enkele verminderingen met zich mee. Het aantal Sprinters dat tijdens de daluren naar Almere Oostvaarders rijdt, zal worden gehalveerd van vier naar twee per uur. Aan de andere kant zal de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn naar Breda terugkeren, een dienst die eerder was opgeschort.
Prijsverhogingen en spitskosten
De NS heeft ook aangekondigd dat de prijs van treinkaartjes zal stijgen. Het bedrijf heeft al toestemming gekregen om de prijs van treinkaartjes twee keer met 3,5 procent te verhogen. Bovendien is er een voorstel om reizigers tijdens de spits meer te laten betalen, een maatregel die bedoeld is om de maatschappelijke kosten van de spits te beperken. Dit voorstel moet echter nog worden goedgekeurd door de Tweede Kamer.
Uitbreiding van diensten naar Brussel en Schiphol
De NS heeft ook plannen aangekondigd om vanaf 2025 het aantal treinen naar Brussel te verhogen en de reistijd op dit traject te verkorten. Daarnaast zijn er plannen om het aantal treinen vanaf Schiphol aanzienlijk te verhogen, om zo beter te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar vervoer van en naar de luchthaven.