De gemeente heeft besloten dat voertuigen van het RMC, verantwoordelijk voor het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV), en vervoerder Munckhof, die het leerlingenvervoer verzorgt, ontheffing krijgen voor de slagbomen bij de Weesperknip. Dit is een verandering in het beleid, aangezien eerder werd aangegeven dat er geen uitzonderingen zouden worden gemaakt voor het AOV.
Verandering in beleid
Wethouder Melanie van der Horst, die verantwoordelijk is voor de proef met de Weesperknip, heeft haar standpunt herzien. Vanaf nu mogen chauffeurs van RMC-auto’s door de slagbomen rijden. “Het heeft even geduurd, maar we zijn blij met deze ontwikkeling”, zegt Ron van de Peppel, de Amsterdamse vestigingsdirecteur van het RMC.
Impact op de dagelijkse praktijk
Eerder op de dag circuleerde er een video waarin te zien was hoe een RMC-chauffeur een cliënt te voet naar huis begeleidde. “Deze video zegt meer dan duizend woorden”, aldus Van de Peppel. “Dit soort situaties deden zich dagelijks voor. We hebben veel waardering voor onze chauffeurs die deze uitdagingen de afgelopen weken op een positieve manier hebben aangepakt.”
Maatwerk voor AOV
Een woordvoerder van wethouder Van der Horst geeft aan dat er al langer werd gekeken naar maatwerk voor het AOV. Het besluit dat alle auto’s met een RMC-logo door de slagboom mogen rijden, is volgens de woordvoerder niet genomen naar aanleiding van de video. Het is een stap in de richting van een meer flexibele aanpak voor het AOV, waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke behoeften en uitdagingen van deze vorm van vervoer.