Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat heeft de kamer geïnformeerd over de beperkte businzet tijdens de storing op de verkeersleidingspost. Die storing legde het treinverkeer van en naar Amsterdam volledig plat tussen zondagmiddag 4 juni 17:00 uur tot maandagochtend 5 juni 09:00 uur.
Tijdens de storing werden er praktisch gezien geen bussen ingezet als vervangend vervoer. Daardoor moesten veel reizigers de nacht doorbrengen op een station of in de Ziggo Dome waar die avond een concert was van Harry Styles.
Vanaf 19:00 uur hebben er twee bussen gereden tussen Amsterdam en Schiphol en vanaf 22:20 uur is hier nog een derde bus bijgekomen. NS geeft aan dat zij voor zondagnacht en maandagochtend meer bussen heeft aangevraagd bij haar leveranciers, maar dat zij niet in staat bleken meer bussen te leveren, schrijft de staatssecretaris in haar brief.
NS heeft ervoor gekozen om het beperkte aantal wél beschikbare bussen als pendeldienst in te zetten tussen Amsterdam en Schiphol om daarmee (internationale) reizigers in staat te stellen hun vlucht te halen. NS-medewerkers hebben de beschikbaarheid van deze bussen alleen mondeling aan reizigers medegedeeld. Vanwege de zeer beperkte capaciteit is de inzet van deze bussen niet breed omgeroepen.
Volgens Heijnen valt het te begrijpen dat het organiseren van vervangend vervoer voor alle of een deel van de reizigers bij een storing van dit formaat niet mogelijk is. Toch schrijft ze dat de businzet van destijds wel erg weinig is: ”Ik vind wel dat een pendeldienst van slechts twee à drie bussen heel erg summier is en weinig handelingsperspectief bood voor die groep reizigers die minder zelfredzaam zijn en/of geen gebruik konden maken van alternatief vervoer.”
De staatssecretaris vindt ook dat de NS als onderdeel van de evaluatie de inzet van het vervangende busvervoer kritisch tegen het licht moet houden, net als de buscapaciteit waarover zij in dergelijke situaties beschikken.
Als onderdeel van de evaluatie heeft NS aangegeven te zullen onderzoeken wat alternatieven kunnen zijn voor vervangend vervoer in aanvulling op de inzet van bussen en taxi’s